De Kunsthal in 2015:
Van Freaky en Do It Yourself tot ‘Art is for Everyone’
Het jaar 2015 staat wat betreft programmering bijna geheel in het teken van (hedendaagse en experimentele) kunst, participatie en betrokkenheid van het publiek. Relatief onbekende kunstenaars als Krištof Kintera en Piet Parra krijgen een groot podium en trekken jong en veelal nieuw publiek. ‘KunsthalKOOKT’, ‘Tomatenfabriek’ en ‘do it’ (Kunsthal Rotterdam) zijn projecten waarbij veel Rotterdammers zijn betrokken en Keith Haring is de grootste publiekstrekker, met zichtbaarheid door de hele stad (en daarbuiten).
Het contrastrijke programma van tentoonstellingen en evenementen wordt beschreven onder Flexibel en Contrastrijk en Tentoonstellingen 2015. De vele samenwerkingen met tal van partijen binnen en buiten de stad hebben geleid tot een bruisend en dynamisch jaar. Daarvoor wil ik alle instellingen, gezelschappen, kunstenaars, creatieven en gastcuratoren heel hartelijk danken.
De kleine organisatie van de Kunsthal heeft dit jaar enkele wisselingen op belangrijke posities gekend. Dit heeft geleid tot een verhoogde werkdruk en extra kosten om de gaten tijdelijk in te vullen. De betrekkelijk kleine organisatie en de beperkte middelen, gekoppeld aan de veelheid aan tentoonstellingen en evenementen maken het Kunsthal model kwetsbaar. Dit is een punt van zorg en zal in het komende Cultuurplan als urgent aandachtspunt aan bod komen. Mijn complimenten gaan uit naar het Kunsthalteam, de oproepkrachten en onze publieksmedewerkers die er met elkaar voor gezorgd hebben dat 2015 een succesvol jaar is geworden. De prestaties kunt u lezen in dit jaarverslag.
Mede dankzij de steun van vele partners, bedrijven, fondsen, donateurs, (culturele) samenwerkingen in de stad, de gemeente, het consortium en alle bezoekers kunnen we terugkijken op een goed Kunsthaljaar. ‘Mapping de Kunsthal’ illustreert de talrijke samenwerkingspartners waarmee de Kunsthal in 2015 heeft samengewerkt. Met meer dan 200.000 bezoekers kijkt de Kunsthal terug op een jaar met veel nieuwe samenwerkingen in Rotterdam en ver daarbuiten, grotere betrokkenheid van bezoekers én bereik van een jonger en internationaler publiek.
Emily Ansenk, directeur Kunsthal Rotterdam (maart 2016)