Organisatie
De herindeling van de organisatiestructuur van de Kunsthal in 2014, toegespitst op het vernieuwde businessmodel, is goed uitgepakt en deze structuur is ongewijzigd gebleven. In 2015 heeft de organisatie te maken gekregen met drie wisselingen op sleutelposities, vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, natuurlijk verloop en zwangerschapsverlof. Dit heeft geleid tot een nog hogere werkdruk in het relatief kleine team van de Kunsthal. Gelukkig zijn per 1 maart 2016 alle posities weer ingevuld.
Per 1 januari 2015 is een nieuw hoofd productie tentoonstellingen gestart, Waldemar Galama. Hij heeft drie maanden mee kunnen lopen met Jan Moerer die, als Kunsthaller van het eerste uur, met een enorme staat van dienst na 22 jaar de pensioengerechtigde leeftijd bereikte. Educatiemedewerker Marieke van Oudheusden is na vier jaar een nieuwe uitdaging aangegaan bij de gemeente Lansingerland, zodat Johan Gielen met stevige roots in het onderwijs haar plek vanaf september kon innemen als nieuwe medewerker Educatie en Publieksbegeleiding. Tentoonstellingsmaker Jannet de Goede heeft na negen jaar een volgende stap genomen als conservator bij het Kröller Müller Museum. De procedure voor een nieuwe tentoonstellingsmaker/curator is in het najaar gestart en heeft een langere doorlooptijd gekend, waarbij Hester Schölvinck tijdelijk als freelance curator is aangetrokken om de voorjaarstentoonstellingen 2016 voor te bereiden. Daarnaast heeft de afdeling Marketing en Communicatie na de zomer part time extra ondersteuning gekregen van projectmedewerker Natalya Boender, die onder meer meewerkte aan het realiseren van de nieuwe website, en daarnaast het zwangerschapsverlof van een van de curatoren opving.
Gelet op de zittingstermijnen van de leden van de raad van toezicht hebben wij in 2015 afscheid genomen van drie – zeer gewaardeerde – toezichthouders: mevrouw Nebahat Albayrak, de heer Ben Vree en de heer Richard Zijderveld. Wij zijn hen zeer erkentelijk voor hun enorme, en jarenlange, inzet; het is mede aan deze bestuurders te danken dat de Kunsthal Rotterdam staat waar zij staat: een zeer dynamisch, immer verrassend, cultureel icoon van onze stad. In 2015 zijn voor twee van de drie toezichthoudende posities opvolgers voorgedragen aan het college van B&W, respectievelijk mevrouw Bianca Tetteroo (lid Raad van Bestuur Achmea) en de heer Steven Lubbers (CEO Hollandia). Beide leden zijn in 2015 benoemd en wij prijzen ons zeer gelukkig met hun komst. Begin 2016 zal door de raad van toezicht besloten worden of en wanneer de derde vacature ingevuld wordt. De raad van toezicht bestaat verder uit de volgende leden: de heer drs. Arjan Schakenbos (voorzitter), de heer Peter Drion en de heer Vincent Mentzel. Zij vervullen hun taak onbezoldigd.
Publieksmedewerkers
De Kunsthal wordt ondersteund door een vrijwilligersteam onder leiding van een coördinator. Deze vrijwilligers worden niet ingezet om betaalde staf te vervangen maar geven extra service aan de Kunsthal bezoekers. De publieksmedewerkers bieden een gastvrije ontvangst, informeren het publiek over de tentoonstellingen en activiteiten, beantwoorden alle voorkomende vragen en assisteren hulpbehoevende bezoekers. Daarnaast delen ze educatief materiaal uit aan families en ontvangen ze schoolklassen. Wilt u zich ook inzetten voor de Kunsthal als vrijwilliger? Kijk op http://www.kunsthal.nl/nl/over-de-kunsthal/organisatie/werken-bij-de kunsthal/publieksmedewerkers/ en neem contact op.
Facilitair personeel
Eind 2015 is besloten om de contracten van de ploeg van beveiligers per 1 februari 2016 om te zetten naar contracten voor onbepaalde tijd. Deze door de Kunsthal in 2013 geworven medewerkers zijn, met steun vanuit de gemeente en het UWV (werkgeversinstituut), hiermee vast aan de organisatie verbonden. De permanente trainingen en opleidingen van deze groep hebben wij verbreed tot onze ‘buren’, de collega’s van Het Natuurhistorisch en de medewerkers van het Kunsthalcafé. We beschikken hierdoor gezamenlijk over een grote groep gekwalificeerde EHBO’ers en BHV’ers die in geval van nood op diverse locaties ingezet kunnen worden.
Kunsthal als ervaringsplek voor stagiaires
De medewerkers fondsenwerving, educatie en communicatie zijn ondersteund door stagiaires vanuit diverse (universitaire) opleidingen. In 2015 hebben de volgende stagiaires zich vol enthousiasme ingezet voor de Kunsthal: Stevie Nolten (Kunstbeleid en -Management, Universiteit Utrecht), Amal El Ouagmiri (International Business and Management Studies, Hogeschool Rotterdam), Merith Smals (Opleiding docent theater, Artez Arnhem), Esmee Visser (Associate Degree Bedrijfseconomie, InHolland), Luca Gutlich (Culturele en Maatschappelijke Vorming, Haagse Hogeschool), Sharinda Wolffers (Opleiding docent beeldende kunst), Larissa Wezenberg (Cultuurgeschiedenis, Erasmus Universiteit), Savitri Kleer (Leisure Management, Hogeschool Rotterdam) en Caroline Labee (Marketing Management, Universiteit Tilburg). Daarnaast werkt de afdeling veiligheidszaken samen met het ROC Albeda College; dertien leerlingen hebben in 2015 bij de Kunsthal hun praktijkstage voor de opleiding Beveiliger-2 gedaan.
Nevenactiviteiten medewerkers
Naast de reguliere bijdragen aan tentoonstellingscatalogi, rondleidingen en ontvangsten die direct aan de tentoonstellingen zijn gerelateerd, zijn door een aantal medewerkers van de Kunsthal verschillende nevenactiviteiten ontplooid. De directeur/bestuurder Emily Ansenk is actief in diverse commissies en besturen, onder meer als lid van de aankoopadviescommissie Stedelijk Museum Schiedam; de jury van de Sacha Tanja Penning; de Economic Council Rotterdam; de Adviesraad Art Rotterdam; de Programmaraad RTV Rijnmond; Stichting Museumpark Rotterdam; Directeurenoverleg Rotterdam; Regieraad Hoboken; adviseur Erasmus MC Kunstcommissie; Bestuur Job Dura Fonds en juryvoorzitter Henri Winkelman Award, een prijs voor ondernemende kunstenaars en ontwerpers uit Rotterdam. Overige nevenactiviteiten van de directeur zijn in 2015 haar lidmaatschap voor Club Rotterdam, de Rotary Club Rotterdam, Art Table en de Stuurgroep Netwerk Cultuurmecenaat.
Zij is actief als gastpresentator van de beeldende kunstrubriek Opium TV en in het schrijven van artikelen voor tentoonstellingscatalogi, het veelvuldig houden van presentaties en het bijwonen van diverse (internationale) bijeenkomsten zoals het Rondetafeldiner en debat ‘Nederland in Europa’ van de European Cultural Foundation, de Leiderschapsconferentie Ministerie OCW en het Diner Corps Diplomatique in aanwezigheid van Zijne Majesteit de Koning en Hare Majesteit Koningin Maxima. Ook ontving zij verschillende delegaties in 2015 waaronder de Royal Academy of Arts, Londen en maakte zij diverse reizen voor tentoonstellingen naar onder meer Tokio, Keulen, München en Parijs.
Senior curator Charlotte van Lingen is expert ‘Photo Folio Reviews’ bij het fotofestival Les Rencontres de la Photographie in Arles. Zij is lid van Muscon (een exchange platform voor design en architectuur in Basel), heeft als gastcurator opgetreden voor de tentoonstelling ‘Het Hof van Nederland’ in het Dordrechts Museum en is gastdocent op de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Registrar Klaas Witsen-Elias is bestuurslid van de Nederlandse Registrar Groep (onderdeel Museumvereniging) en beveiligingsadviseur Luchtvracht voor de Kunsthal. In 2015 organiseert hij diverse studiedagen voor de branche. Hoofd communicatie Mariëtte Maaskant is lid van Adviesraad Rotterdam Festivals en bestuurslid 24 uur cultuur. Medewerker ontvangsten Eveline Bos is lid van PML (Platform Museum Locaties).
Directie

Emily Ansenk
algemeen directeur

Bas den Hollander
zakelijk directeur
Tentoonstellingsmanagement

Jannet de Goede
curator
tot november 2015

Charlotte van Lingen
senior curator

Eva van Diggelen
curator

Hester Schölvinck
freelance curator
november 2015 t/m maart 2016

Annemarie Nycolaas
curator
vanaf maart 2016

Klaas Witsen Elias
tentoonstellingscoördinator
registrar
Educatie en Publieksbegeleiding

Marieke van Oudheusden
hoofd educatie en publieksbegeleiding
tot 1 mei 2015

Erik van Broekhuizen
tijdelijk medewerker educatie
1 mei t/m 31 augustus 2015

Johan Gielen
hoofd educatie en publieksbegeleiding
vanaf september 2015

Yvonne Kennis
coördinator vrijwilligers
Productie en technische dienst

Jan Moerer
hoofd productie
tot 3 maart 2015

Waldemar Galama
hoofd productie
vanaf januari 2015

Jan van Vliet
technicus

Theo Barneveld
technicus

Ron Barneveld
technicus
Fondsenwerving en externe relaties

Sarah Slootweg

Noortje Vrind
Major donors
vanaf april 2016
Marketing en communicatie

Mariëtte Maaskant
hoofd marketing en communicatie

Sabine Parmentier
senior marketing en communicatie

Natalya Boender
projectondersteuning
vanaf augustus 2015
Algemene zaken

Annemarie Nigten
hoofd algemene zaken

Eveline Bos
evenementen en ontvangsten

Loes Buitendijk
telefoniste/receptioniste

Leonie Urff
telefoniste/receptioniste

Hatice Özdemir
kassamedewerker

Jiska van der Stoep
kassamedewerker

Megan Hoogenboom
medewerker winkel
Financiën

Ralph Theijs
Hoofd Veiligheidszaken

Martijn Sonderwal
Gebouwbeheer

Gert-Jan Knoll