Marketing en media
Door de grote diversiteit aan tentoonstellingen in de afgelopen drieëntwintig jaar heeft de Kunsthal veel expertise opgebouwd in het overbrengen van haar programma aan een breed publiek. De Kunsthal beschikt over een uitgebreid relatienetwerk van perscontacten en publieksgroepen. De inhoudelijke kwaliteit van een tentoonstelling is leidend in de marketingstrategie. Unieke collecties, bruiklenen van topstukken en bijzondere reizende tentoonstellingen zijn van groot belang om een breed publiek aan te trekken. Ook samenwerkingsverbanden met diverse partners om een tentoonstelling sterker te positioneren en nieuwe mogelijkheden te benutten speelt een belangrijke rol bij de marketing van een hoofdtentoonstelling.
Kunsthal Rotterdam is een sterk merk met internationale uitstraling en behoort tot de twintig sterkste museummerken van Nederland. Door haar brede programmering en bekendheid draagt de Kunsthal mede bij aan het steeds beter (internationaal) op de kaart zetten van Rotterdam. De opgebouwde merkgeliefdheid wordt actief ingezet in de marketingcommunicatiestrategie, en ondersteunt het aantrekkelijk vermarkten van het programma naar de juiste doelgroepen. De sterke visuele branding die vorm heeft gekregen in de bewegwijzering en programma-aanduiding binnen de Kunsthal in 2014 is ook het uitgangspunt geweest voor het design van de nieuwe website, waarover meer onder Kunsthal Online.
Mediabereik en free publicity
In 2015 is de Kunsthal veelvuldig in uiteenlopende regionale, nationale en internationale media te zien geweest. Mediapartners onder wie OPEN Rotterdam en Boomerang hebben meegewerkt aan het zichtbaar maken van de tentoonstelling ‘do it (Kunsthal Rotterdam)’ en met AD werd samengewerkt aan een lezersactie rondom het KunsthalKOOKT & Kweekt Festival. Met online mediapartner GANDA is na de James Bond samenwerking opnieuw een campagne gestart tijdens het Freaky Voorjaar. Bezoekers konden een foto zelf ‘verfreaken’ via een online tool en dit beeld delen met hun vrienden, waarna ze korting kregen op de entree voor de Freaky Voorjaarstentoonstellingen.
De media aandacht voor de voorjaarstentoonstellingen bleef enigszins achter in vergelijking tot de mediahype van voorjaar 2014, maar komt alsnog op gang met de Keith Haring tentoonstelling. AvroTros Kunstuur wijdt een uitzending aan deze tentoonstelling evenals het Franse Telematin en DWDD maakt een speciale animatie over de kunstenaar. Kunsthal curator Jannet de Goede wordt geïnterviewd voor diverse radioprogramma’s en de vermeldingen in print media zijn eindeloos en net zo gevarieerd als het publiek wat op de tentoonstelling afkomt. Van NRC, Tableau Fine Arts, Nouveau en Gay Magazine tot Metro, Story en vele blogs.
Koffietijd en RTV Rijnmond komen in 2015 meerdere malen langs voor reportages over KunsthalKOOKT, Keith Haring en Insteken, Omslaan…, Breiwerk van Chanel tot Westwood. Ook de kleinere tentoonstellingen waaronder Wim Gijzens’ ‘Groeten uit…’ en ‘PARRA’ brengen veel persaandacht teweeg. Kunsthal directeur Emily Ansenk is regelmatig in de media geweest, onder meer als presentator bij Opium TV en met interviews in onder meer Elsevier, AD Rotterdams Dagblad, magazine West van VNO NCW, VIVA en EXPO nieuwsbrief in het kader van Rotterdam2025. In totaal is de Kunsthal in 2015 middels free publicity in de (print)media aanwezig met een mediawaarde van ruim vijf miljoen euro.
Publieksacties
Naast de golf aan free publicity die de Kunsthal weet te genereren door onder meer de zichtbaarheid in de stad, zijn regionaal en landelijk verschillende kortingsacties en arrangementen met uiteenlopende partijen ontwikkeld. Via Rotterdamse kortingsacties met onder meer Diergaarde Blijdorp, Euromast, Bijenkorf, Nationale-Nederlanden, Museumparkticket en Rotterdam Welcome Card kwamen ruim 2.000 bezoekers naar de Kunsthal. Landelijke acties met onder andere de BankGiro Loterij, SPOOR Magazine, Holland Pass, Etos, Avro en Robeco brengen ruim 6.000 bezoekers op de been. Deze aantallen zijn vergelijkbaar met de kortingsacties die in 2014 gevoerd zijn met deze partners, reden om de samenwerking te continueren in het bereiken van hun achterban. Nieuw dit jaar zijn de aanbiedingen die de Kunsthal op haar sociale media kanalen heeft gevoerd en die enorm veel respons hebben gegeven.