KUNSTHAL bezoekers
De Kunsthal richt zich op een breed publiek, en doet daarbij geen concessies aan de kwaliteit. Ieder jaar weet de Kunsthal ruim 30% nieuw publiek te genereren dat niet eerder de Kunsthal bezocht. In 2015 ontvangt de Kunsthal ruim 200.000 bezoekers, waarvan 35% nieuw publiek dat nog nooit de Kunsthal heeft bezocht. Gemiddeld bestaat het publiek uit 60% vrouw, 40% man en is het opleidingsniveau 29% WO, 38% HBO, 12% MBO en 21% voortgezet onderwijs en overig.
Bereik jonger en internationaler publiek
Eigen publieksonderzoeken tonen aan dat de bezoekerskenmerken variëren naar gelang het tentoonstellingsprogramma. Het Freaky Voorjaar laat bijvoorbeeld een uitschieter zien van bezoekers die elders geboren zijn waarvan bijna 50% van de bezoekers onder de veertig jaar is. Ook kent het voorjaar een hoger aantal hoogopgeleiden waarvan 40% aangeeft zich graag te laten verrassen, terwijl andere bezoekers aangeven gericht te komen voor de tentoonstelling van Kintera of PARRA. In het najaar geven veel bezoekers aan speciaal te komen voor de Haring tentoonstelling terwijl een kleiner percentage van de bezoekers zich laat verrassen.
In 2015 is de Kunsthal ook gestart met Engelstalige publieksenquêtes omdat we meer toeristen en anderstaligen ontvangen. Enkele significante cijfers over deze doelgroep: een hoog percentage nieuw publiek (79%), hoog opgeleid (79% WO) en jong (60% tussen 26-40 jaar). In 2015 is circa 37% van de bezoekers afkomstig uit de regio Rotterdam.
Museumkaart en Rotterdampas
De invoering van de Museumkaart – sinds 1 februari 2014 – samen met de regionale Rotterdampas die sinds 2012 onbeperkt gratis toegang verleent, maakt een bezoek aan de Kunsthal nog laagdrempeliger. Bij een totaal bezoekersaantal van 200.353 bezoekers in 2015 kwam 38% van de bezoekers met een Museumkaart en was bijna 7% in het bezit van een Rotterdampas. De Kunsthal ontving ruim 13.000 Rotterdampashouders en ruim 1.300 kinderen (excl. begeleiders) in de zomer met een Jeugdvakantiepaspoort. De gemiddelde toegangsprijs lag dit jaar lager ten opzichte van 2014 en daarvoor, door het gebruik van de Museumkaart (en Rotterdampas). Dit betekent dat wij ook voor 2016 streven naar een bezoekersaantal boven de 200.000.